Оперната прима Соня Йончева покорява световни сцени
Мина Тодорова, снимки интернет
Прочутото сопрано Соня Йончева е номинирана за “Грами”. Тя ще се бори в категория за най-добър оперeн запис. Йончева и нейните колеги Томас Хамсън, Кристиане Карг и Лука Писарони се надяват да вземат приза със “Сватбата на Фигаро” от Моцарт. Соня е в ролята на Розина, графиня Алмавива. Дискът на “Дойче грамофон” е записан с лондонския Камерен оркестър на Европа и хора на Ращат по време на летния фестивал в Баден-Баден. Диригент е канадецът Яник Незе-Сеген, който стана третият в историята музикален директор на “Метрополитън” в Ню Йорк и наследи Джеймс Ливайн на пулта. 59-ата церемония по връчване на грамитата ще се проведе на 12 февруари в Лос Анджелис.
От 3 февруари пък Вирджиния Рекърдс/Sony Classica пуска на пазара дискът „Handel”.Той съдържа арии от опери на Хендел, превърнали се в абсолютен вокален канон за любителите на бароковата музика: „Алцина“, “Теодора”, „Роделинда“, „Агрипина“, „Юлий Цезар“ и „Идоменей“. Почти всички тези опери са написани от композитора, докато е директор на Кралската музикална академия и работи в Кралската опера в Ковънт Гардън, където са поставени за пръв път пред публика. Новият албум на Соня Йончева представя изключителна галерия от портрети: всичките на силни, независими жени, определящи собствената си съдба – също като Соня Йончева, успешен артист, любяща майка и съпруга. „Handel” е вторият самостоятелен студиен албум на сопраното след дебютния проект “Paris, mon amour” (Вирджиния Рекърдс/Sony Musi), номиниран за наградата „2016 International Opera Award“ в категорията „Най-добър албум с оперен рецитал“. Година по-рано Йончева печели най-престижното отличие в света на класическата музика в Германия: наградата ECHO Класик в категорията “Най-добър нов артист на годината”
Поразителният талант и безкомпромисен характер стоят в основата на изключителния успех на Соня. Зашеметяващите й изпълнения на ключови роли на сцените на най-големите оперни театри в света предизвикват възхищение от страна на критика и публика. „На сцената се възприемам много повече като разказвач на история, отколкото като певица“ – споделя Соня Йончева в интервю след триумфалния си дебют като Норма от Белини на сцената на Кралската опера през 2016-а. Младото българско сопрано замества титуляра в постановката – оперната дива Анна Нетребко, с което отваря нова глава в кариерата си.
Ролите й от белканто репертоара (от оперите „Норма“, „Бохеми“ или „Травиата“) на сцените на Берлинската държавна опера, Парижката опера, Метрополитън опера и Баварската държавна опера, предизвикват изумление и възторжен прием от страна на публиката. Пресата я определя като „Най-добрата Виолета от Мария Калас насам“ и „вероятно най-добрата“Травиата” в света в момента“ (Die Welt, Германия). Красивият й лиричен сопран заедно с артистичната й драматичност, позволяват на Соня Йончева да превърне всяка роля, до която се докосне, в нейна.
След като „завладява по брилянтен начин пазара на белканто музиката“ (The Sunday Times), Соня Йончева разкрива друга страна на оперния си репертоар във втория си солов албум за Sony Classical, посветен на музикалния гений на Хендел. Албумът ‘Handel’ е завръщане към началото на професионалния й път, тъй като именно бароковата музика е първата музикална любов на Соня, оформила музикалните й представи, докато е част от академията за млади певци на Уилям Кристи – „Jardin des Voix”. През 2011 година кариерата на Соня Йончева стартира с ролята на Клеопатра от операта „Юлий Цезар“ на Хендел в Реймс и Версай. Следва ролята на Попея от „Коронацията на Попея” от Монтеверди и Попея от “Агрипина“ от Хендел в Лил и Дижон под диригентската палка на Емануел Хаим.
Благодарение на поразителната си вокална изразност, наситена с чувствен копнеж, Соня Йончева успява да вдъхне нов живот и емпатия към емблематичните героини от шедьоврите на бароковата музика като Клеопатра, Алцина или Агрипина. За нея героините на Хендел са символ на силни и независими жени, вдъхновявали редица поколения в историята на човечеството.
Програмата на Соня Йончева включва серия от концерти с бароков репертоар и участия в постановките „Евгени Онегин“ в ролята на Татяна и „Бохеми“ като Мими през настоящия оперен сезон на Дойче Опер Берлин. По-късно Соня Йончева ще изгрее на сцената на Миланската скала в периода юни/юли 2017. Следват ангажименти в постановките „Манон“ в Монте Карло, Виолета в „Травиата“ в Метрополитън опера, както и Вителия от „Милосърдието на Тит“ (Моцарт) на фестивала „Фестшпилхаус“ в Баден Баден през лятото на 2017 година. Соня Йончева ще бъде сред солистите на галаконцерта на Виенската Щаатсопера през месец май заедно с Пласидо Доминго.
Соня Йончева е родена през 1981 г. в Пловдив. Учи пиано и оперно пеене в родния град. Завършва „Класическо пеене“ в консерваторията в Женева, като получава специалната награда на града. Награди взима и в най-известния оперен конкурс в света „Опералия“ в Милано (2010) и в Екс ан Прованс (2007), както и в родината си в конкурса за немска и австрийска музика (2001), конкурса за българска класическа музика (2000) и „Млади таланти“ (2000).
Пее в представления и концерти в операта „Ла Скала“, „Театро Реал“ в Мадрид, Националната опера в Прага, Фестивала на Монпелие, Опера Лил, Бруклинската музикална академия в Ню Йорк и др.[1]Неин брат е Марин Йончев, победител в първото издание на тв шоуто Star Academy.
Младата оперна прима преди 3 години стана майка на момченце в швейцарска клиника, което заедно със съпруга си – венецуелския диригент Доминго Хиндоян, кръщават Матео. Соня и Доминго живеят в страната на шоколада, макар че заради работата си се налага непрекъснато да пътуват.